úterý 2. února 2016

Jak to chodí v knihkupectví

Přemýšleli jste někdy nad tím, jak to vlastně chodí v takovém knihkupectví? Od té doby, co jsem začala hodně číst a zajímat se o knihy, jsem často uvažovala nad tím, že by mne bavilo pracovat mezi knížkami. Není to snad snem každého knihomola? Mým tedy určitě ano a taky se mi splnil. V tomto článku přináším všem zvědavcům náhled do chodu knihkupectví. :)

Prodejna v Ústí nad Labem
A jak jsem k této vysněné brigádě přišla? Během léta po bakalářských státnicích jsem sháněla brigádu a tak jsem všude možně rozesílala svůj životopis. Po nějaké době jsem už ani neočekávala odpověď. K mému velkému překvapení se mi však ozvali z Knihy Dobrovský v Ústí nad Labem s tím, že plánují předělávat prodejnu, tak jestli bych měla zájem. No jasně že jsem měla zájem! Který milovník knih by toto odmítl?! :)

Nastal den D. Můj první den v knihkupectví. Jasně, že jsem byla trochu nervózní, kdo by taky nebyl. Ale nebylo čeho se obávat. Paní vedoucí byla velmi příjemná a všechno mi ochotně ukázala. Dokonce mi říkala, že si všimla, že chodím do knihkupectví často, takže byla ráda, že se vyznám a vím, kde se nachází jednotlivá oddělení. A jako bonus navíc, stálí zaměstnanci i ostatní brigádníci, se kterými mám tu čest pracovat, byli všichni také velmi milí. ;)

Pauza v práci
A teď už konečně něco k tomu, jak vypadá typický den v knihkupectví z pohledu brigádníka. Někdy během dne, většinou dopoledne, dorazí pán se zbožím. Zboží chodí zabalené ve velkých bednách (modrých či červených) a kartonových krabicích, záleží na dodavateli. Naší prací, coby brigádníků, je zkontrolovat došlé zboží podle "dodáku". Takže vybalit všechny bedny a přepočítat kusy všech knižních titulů a zkontrolovat, zda vše sedí dle objednávky. Od některých dodavatelů chodí neoceněné knihy. Představte si to tak, že na zadní obálce nemají lepík s cenou. To pak musíte vzít pistoli a hezky všechny ocvakat lepíkem se správnou cenou. Pokud je daná kniha v akci, musíte na ni nalepit žlutou samolepku "akce". V běžném období tohle všechno není problém, když toho zboží chodí méně, ale co teprve o Vánocích, když vám dorazí 90 beden, hm?! :D

Následně se zkontrolované zboží musí naskladnit podle dodáku. To má na starosti většinou paní vedoucí nebo někdo ze stálých zaměstnanců. Naskladněné zboží pak my brigádníci zkontrolujeme v počítačovém systému, napíšeme lokaci a následně zařadíme do správného regálu a oddělení. To je asi tak nejhlavnější náplň práce. Pak samozřejmě v průběhu celého dne přicházíme do kontaktu se zákazníky. Zde je důležité působit vřelým a přístupným dojmem a hlavně musíte být schopni zákazníkovi poradit.

S lidmi si taky zažijete spoustu zábavy. Jednou mě v knihkupectví oslovil pán s tím, že hledá knihu "Mráz v kruhu", tak jestli vím, o co jde. Pro sebe jsem se pousmála a říkám, že vím, ať jde za mnou a on na to, že to je dobře, že on vůbec neví. Tak jsem ho zavedla do oddělení napětí a říkám s úsměvem: "Tak tady máte první díl, Mráz, a druhý díl, Kruh." Pán se zasmál, vzal oba díly a šel k pokladně. Jednou mě zase zastavila asi pětiletá holčička, vytáhla z kapsy stokorunovou bankovku a zeptala se mě, co si za to může koupit, to bylo roztomilé. V tomto druhu práce ale musíte počítat taky s tím, že vás někteří lidé i vytočí. Co musíte mít na paměti je však to, že byste jim to neměli dát nijak najevo, což může být někdy pekelně těžké.

A jak to vypadá v knihkupectví v předvánočním období? Šílenství. Absolutní šílenství. Lidé chodí od rána do večera, krám je stále plný zákazníků, do toho vám chodí zboží (jak jsem už dříve zmínila třeba i 90 beden), vy ho vybalujete, kontrolujete, oceňujete, zařazujete do regálů... A mezitím vás vždycky odchytne nějaký zákazník a ptá se, kde najde tu kterou knihu. Kolikrát se mi stalo, že jsem nesla knížky na zařazení do regálu, někdo si mě odchytil, tak jsem se věnovala jemu, po něm někomu dalšímu a zase dalšímu až jsem pak nakonec zapomněla, co že jsem to chtěla udělat původně. Ale to je v předvánočním blázinci úplně normální. ;)

Snad se mi tímto článkem podařilo ukojit vaši zvědavost ohledně fungování knihkupectví. Možná jsem někomu dokonce usnadnila rozhodování o tom, zda se do takovéto brigády pustit nebo ne. Já za sebe musím říct, že nelituji ničeho. Ale přeci jen má ta brigáda na mě neblahý vliv: utrácím tak hodně za knížky!!! ;)

Domča četbou povinná
Zdroje: knihydobrovsky.cz (logo, obrázek prodejny)

14 komentářů:

  1. Krásné, kdysi dávno jsem pracovala v knihkupectví a tak se mi to nějak vybavilo :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jsem ráda, že jsem vyvolala nostalgické vzpomínky, snad jen příjemné :)

      Vymazat
  2. Takáto práca znie výborne, i keď ako každý práca s ľuďmi má aj svoje nevýhody, napríklad aj v tom vianočnom ošiali alebo pri nepríjemných zákazníkoch :-) Tomu sa však človek nevyhne. Chcela by som mať niekedy takúto brigádu :-)

    OdpovědětVymazat
  3. moc pěkný článek, ráda jsem se poučila, jak to chodí "v zákulisí" našich oblíbených obchodů :-) a ta příhoda s holčičkou je roztomilá :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Takových by se našlo určitě víc, jen tyhle mi nějak utkvěly v paměti :)

      Vymazat
  4. Díky za milou čumendu do "zákulisí" knihkupectví. Takové články si vážně ráda přečtu:) Mně by se líbilo v nějakém antikvariátu třeba...v normálním knihkupectví je na mě moc velký šrumec.

    OdpovědětVymazat
  5. Pěkný článek, podle tvého popisování zní brigáda v knihkupectví zajímavě, tak kdo ví..? :)
    http://danuleewrite.blogspot.cz

    OdpovědětVymazat
  6. Pěkný článek! Také dělám u Dobrovského (v Brně) a to předvánoční období bylo absolutně strašný :D Tolik lidí na jednom místě jsem v životě neviděla, než jsem došla se zákazníkem k regálu s knihou, seběhli se na mě další 3 s dotazy. Ale neměnila bych ani za nic :)

    OdpovědětVymazat
  7. Ahoj. Zajímavé nahlédnutí ke konkurenci. Já brigádničím v Neoluxoru a mám větší volnost, dělám v podstatě totéž co stálí zaměstnanci :) Akorát mimo krabice nám chodí i palety. :D Co mě překvapilo je to cvakání cen na knížky, vždyť do knížek se to vždycky psalo (a u nás i píše) hezky na poslední stranu tužkou. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No vidíš to, tak každé knihkupectví má asi svůj vlastní systém, ale tady se to cvakalo jen na knihy od Albatrosu, zbytek už chodil s cenovkami. :)

      Vymazat