středa 24. února 2016

Recenze: Cinder

Název: Cinder (Měsíční kroniky #1)
Originální název: Cinder
Autor: Marissa Meyer
Rok vydání v ČR: 2012
Nakladatelství: Egmont
Počet stran: 400

Dnes jsem se rozhodla, že napíšu recenzi na jednu starší knížku. Tuto knihu jsem kdysi objevila v knihovně. Obálka se mi zdála na první pohled přehnaná, ale anotace mě zaujala. Takže vám představuji Cinder, první díl Měsíčních kronik. :)


"Ne, ne, Popelko, ani šaty na to nemáš a tancovat taky neumíš. Tam by se ti leda vysmáli!"

Šestnáctiletou Cinder považuje většina lidí za nepovedenou hříčku techniky a její macecha za neúnosné břemeno. Být kyborg ale má i své výhody - mozkové rozhraní poskytuje Cinder nevšední schopnost opravovat věci. Díky tomu se stane nejvyhlášenější mechaničkou ve městě. Právě tato pověst přivede k jejímu stánku prince Kaie, který potřebuje před výročním bálem opravit porouchaného androida. Je to prý "otázka národní bezpečnosti", ale Cinder má podezření, že věc je mnohem vážnější...

Cinder touží udělat na následníka trůnu Kaie co nejlepší dojem, ale se všemi plány je konec, když se její mladší nevlastní sestra a jediná lidská přítelkyně nakazí smrtelným morem, který sužuje Zemi už celá desetiletí. Macecha obviní z dceřiny nemoci Cinder a nabídne její tělo pro výzkum, který se snaží najít lék na zdánlivě nevyléčitelný mor. Tuto "poctu" zatím nikdo nepřežil. Ale netrvá dlouho a lékaři zjistí, že jejich nový pokusný subjekt je zvláštní. Lidé, kteří proměnili Cinder v kyborga, skrývají temné tajemství. Tajemství tak cenné, že jsou kvůli tomu někteří ochotní zabíjet...

***

"Celé schodiště dal natřít smůlou, a jak Popelka běžela ze schodů, levý střevíček jí uvázl na smůle."

Jak jsem již psala v úvodu, Cinder je jedna ze starších knížek. Je sice starší, ale mám k ní velmi vřelý vztah. Četla jsem ji totiž v období, kdy jsem si ještě chodila vypůjčovat knížky do knihovny. Tehdy jsem četla téměř vše, co mi přišlo pod ruku, ale to, že jsem objevila sérii Měsíční kroniky od Marissy Meyer, jsem nikdy nelitovala. První, co je potřeba zmínit, je to, že každá kniha z této série, je inspirována klasickou pohádkou. V tomto případě se autorka inspirovala Popelkou, neboli angl. Cinderellou. Od toho je odvozen název "Cinder", což také znamená popel, saze či ohořelý uhlík. Hlavní hrdinkou je tedy Cinder, napůl dívka, napůl robot. Kyborg. Já jí ráda říkám "robotická Popelka". Její příběh mě naprosto uchvátil. Společnost ji nebere vážně kvůli tomu, kým je, ale korunní princ Kai ji i přese všechno vážně bere a často dá na její rady. Ale pak je tu také měsíční lid a jejich všemi obávaná královna Levana. Levana je nadpozemsky krásná a navíc se snaží lstí převzít moc nad celou Zemí. Podaří se jí to? Nebo ne? Odhalí Cinder svůj pravý původ? A proč byla změněna v kyborga? To si už přečtěte sami. Kniha je vyprávěna ve 3. osobě, ale to vůbec nevadí. Děj rychle odsýpá a vy budete nuceni číst dál a dál. Nebudete moct přestat. Nic se nebojte, já taky nemohla. ;) Marisse Meyerové (ano, její jméno jistě každému připomene autorku Stmívání) se podařilo stvořit úchvatný svět. Velmi se mi líbí to, že každý díl série je na motivy nějaké klasické pohádky. Příběh je napínavý a velmi čtivý. Pokud se pustíte do čtení, nebude ve vašich silách přestat, a to, jak se to bude vyvíjet dál, vám nedá spát... A že se mi obálka na první pohled zdála přehnaná? Pfff! Už dávno jsem změnila názor. Myslím, že se naopak velmi hodí. :)
Domča četbou povinná

Žádné komentáře:

Okomentovat