neděle 6. listopadu 2016

Recenze: Neohrožená

Název: Neohrožená (#1)
Originální název: Fearless (#1)
Autor: Francine Pascal
Rok vydání v ČR: 2005
Nakladatelství: BB art
Počet stran: 173

Tak jsem se vrátila z USA a po delší odmlce se znovu pouštím do recenzování. Místo, abych doháněla své knižní resty, tak čtu knihy, co jsem kdysi dávno už četla. :D



V tomto článku bych vás ráda seznámila se sérií Neohrožená (angl. Fearless). Hlavní hrdinkou je sedmnáctiletá dívka, která byla narozena "bez genu strachu". Jmenuje se Gaia - jako ta bohyně. Své nadlidské schopnosti využívá jak jinak než ke konání dobra, k čemuž byla vycvičena. Jelikož bydlí v centru New Yorku, tak se jí naskytuje nepřeberné množství příležitostí, kdy se její výcvik v bojovém umění hodí. Například, když chce dát za vyučenou mladým násilníkům, kteří šikanují ostatní, anebo nakopat zadek drogovým dealerům. Gaia je prostě rozenou ochránkyní slabších. Má však za sebou tragickou minulost - po smrti matky ji opustil i otec, a tak je nucena žít u pěstounské rodiny. Jak už to tak bývá, svou macechu Ellu nesnáší a tak se radši ve svém volném čase potlouká po parku. Hned první den v nové škole potká svou nemesis, Heather Gannis. Ta totiž představuje vše, čím Gaia není. Ačkoliv je Gaia velmi introvertní, někomu se přeci jenom podaří prolomit její obrannou zeď. Tím někým je Ed Fargo, vozíčkář a bývalá skejtová hvězda v jednom. Společně zažívají nemalá dobrodružství...

K této sérii jsem se vrátila zhruba po více než 10 letech. Původně mě k ní dostala moje mladší sestřička. V té době jsme obě ještě byly na základce. Po letech jsem si na Gaiu vzpomněla a napadlo mě, co bych na tu knihu teď v dospělosti asi tak říkala? Série Neohrožená obsahuje 36 dílů, avšak v češtině jich vyšlo jen 8, což je celkem smutné. Tak jsem se tedy rozhodla a sehnala si všech 36 dílů v anglickém jazyce do čtečky a pustila se do čtení... Musím říct, že Francine Pascal umí psát velice poutavě a napínavě. A to, že je příběh zamýšlen pro puberťáky, mi vůbec, ale vůbec nevadilo. Naopak jsem s odstupem času byla schopná v knize vidět a hlavně ocenit skryté vtípky pro starší čtenáře. Možná jsem jen zaujatá nostalgickými vzpomínkami na dětství, myslete si, co chcete, ale Gaia mě opravdu baví a nestydím se to přiznat. Nesmíte se bát délky série - 36 dílů? No uff... Každý díl je opravdu kratičká novelka. Jak si můžete všimnout v úvodu článku, první díl má jen 173 stran, což je silný podprůměr. Každá kniha se odehrává pouze v krátkém časovém horizontu a děj odsýpá rychle. Kapitoly mají příjemnou délku a střídají se tu pohledy jednotlivých postav. Příběh není z různých pohledů jen  vyprávěn, ale jednou za čas tu má každá postava prostor na představení svých vlastních myšlenkových pochodů, čímž se stane pro čtenáře jednodušší se do postav vcítit a tak se více vžít do děje. Také se tu objevuje záhadná emailová korespondence. Jako malá jsem tuto sérii naprosto žrala. Vždyť kdo by nechtěl být jako dokonalá Gaia? V současnosti už mám za sebou znovu ty díly, které vyšly v českém jazyce a moc se těším na to, jak bude příběh pokračovat, protože nemám ani tušení, a tak jistě strávím mnoho sychravých podzimních večerů ve společnosti neohrožené Gaiy.
Domča četbou povinná
Zdroj: amazon.com (originální obálky), cbdb.cz (české obálky)

2 komentáře:

  1. Pro mě ne. Jen ten NY by mě lákal !

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Toho NY tam zas tolik není, ale teď, když už jsem tam byla, jsou ty zmínky ještě lepší. :)

      Vymazat