Recenze: Jak se točí Cizinka

Autor: Tara Bennett
Rok vydání v ČR: 2017
Nakladatelství: Omega
Počet stran: 240

Taky patříte k fanouškům knižní i seriálové série Cizinka od Diany Gabaldon? Pokud ano, tak tahle kniha je pro vás nutností.

"Sing me a song of a lass that is gone..."

Na začátek musím přiznat, že jsem Cizince naprosto propadla. Od srpna 2014, kdy jsem náhodou natrefila na upoutávku k seriálu, mě zaujal námět a když jsem zjistila, že je to natočené podle knihy, tak jsem se bez otálení pustila do čtení. Za pár dní měla mít premiéru první epizoda a já jsem si tu část nejprve chtěla přečíst v knize. No byla to láska na první pohled a přečtení! Knihy jsem zhltla jedním dechem a s napětím očekávala seriálové zpracování. Cizinka je totiž perfektní kombinace historického románu a sci-fi prvků, konkrétně cestování v čase. Mám za to, že mnozí z vás o dobrodružstvích Jamieho a Claire mají povědomí. Recenzi na první díl můžete najít v sekci Book vs. Movie a můj názor na Vážku v jantaru můžete najít v sekci Recenze.

"... say, could that lass be I."

Hádejte, co jsem udělala jako první hned po rozbalení knihy? No přeci jsem si jí celou prolistovala a prohlédla veškeré fotografie. Když jsem viděla fotky Claire z období, kdy pracovala jako polní sestra v 2. světové válce, tak jsem hned dostala chuť se na seriálové začátky podívat. Jak si můžete všimnout na obrázku vpravo, průvodce rozebírá jednotlivé epizody do detailů. Tady se konkrétně jedná o první epizodu s originálním názvem "Sassenach", neboli v českém překladu "Anglánka". Zajímavé pro mě bylo zjištění, co za touto epizodou vlastně stálo. A to byla vize jednoho z producentů, který chtěl seriál uvést prologem a ukázat Claire jako schopnou a nezávislou ženu, kterou ona je. Takto se s ní měli diváci na celém světě čest seznámit, jako s vypravěčkou svého vlastního příběhu.

"All that was good, all that was fair, all that was me is gone."

Na úplném začátku knihy je úvodní slovo autorky této bestsellerové série, Diany Gabaldon. Její styl mě velice baví, má opravdu nadání na takový jemný a nenápadný humor. Avšak zaujalo mě několik jejích poznámek. Například to, že když autor knihy prodá práva nějaké filmové společnosti, už je nikdy nezíská zpět. Z tohoto důvodu bylo kritické, aby se úkolu převést Claire a Jamieho na televizní obrazovky zhostila ta správná osoba. Už od roku 1991, kdy vyšel první díl v angličtině, fanoušci čekali, kdy tato chvíle nastane. Ale k jejich smůle tento proces zabral přes celých dvacet let! Dokážete si to představit? Já jsem tedy ráda, že jsem se o tomto fenoménu dozvěděla asi měsíc před premíérou pilotního dílu, v době, kdy už bylo napsaných pět knih. Naprosto chápu autorčino váhání svěřit Cizinku někomu, kdo z ní chtěl udělat dvouhodinový film. Každý rozumný člověk po přečtení knih ví, že to by byl nadlidský úkol a příběh by tím utrpěl. Proto jsem ráda, že se nakonec našli ti správní lidé i televizní stanice, kteří se do toho pustili s nadšením. I když hledání trvalo tak dlouhou dobu.
"Merry of soul she sailed on a day over the sea to Skye."

Pokud umíte anglicky, jistě jste si všimli, že v článku cituji text písně úvodní znělky seriálu. Velmi mne bavilo číst o pozadí skladatele této úžasné hudby. Jaké bylo mé překvapení, když jsem se dozvěděla, že během svých studií napsal diplomovou práci o jakobitské hudbě. Bear McCreary byl pro Cizinku prostě jako dělaný. Určitě vám neuniklo, že se znělka mění během jednotlivých sérií. Odráží totiž děj a lokace jednotlivých epizod. Tento nápad se mi moc líbí. V první sérii převažují dudy a ve druhé sérii má ta hudba takový francouzský šmrnc a jsou využity jiné hudební nástroje. Což mě přivádí k tomu, jak už název knihy napovídá, že průvodce se zaobírá i druhou sérii, jejíž první půlka se odehrává ve Francii. Na obrázku můžete vidět, jaké krásné róby představitelka hlavní hrdinky, Caitriona Balfe, nosila. Kromě rozboru epizod kniha obsahuje i medailonky jednotlivých postav, potažmo herců. Dozvěděla jsem se spoustu informací, které jsem předtím neviděla, ale nemůžu vám přeci všechno prozradit, to si musíte přečíst sami. Pokud jste této sérii propadli tak jako já, tak si tuto knihu prostě musíte pořídit a zhltnete ji celou, ani se nenadějete. A navíc, průvodce je pastva pro oči po designové stránce. Nakonec bych chtěla poděkovat nakladatelství Omega, že mi knihu poskytli jako recenzní výtisk, i když jsem prošvihla deadline recenzního konkurzu. Knihu Jak se točí Cizinka zakoupíte v prodejnách knihkupectví Knihy Dobrovský.