Recenze: Grafitové děvče

Název: Grafitové děvče
Originální název: Grafitové dievča
Autor: Miroslava Varáčková
Nakladatelství: Slovart
Počet stran: 184

Grafitové děvče jsem četla v období před Vánocemi a její přečtení mi zabralo delší dobu, než bych čekala. Paradoxně. Ale už tu jsem i s recenzí.

Grafitové děvče je už druhá kniha od slovenské autorky Miroslavy Varáčkové, kterou nakladatelství Slovart vydalo v edici #booklab. Hlavní hrdinka je sedmnáctiletá Táňa, která to ve svém životě opravdu nemá lehké. Její matka alkoholička se o ni nezajímá, tak je všechno na Táně. Musí se postarat o chod domácnosti, placení účtů a v neposlední řadě i o svou matku, která vede promiskuitní život a zodpovědnost za svou dceru se nepřipouští. A tak si Táňa najde mizerně placenou práci v kavárně. Aby však měla na živobytí, přivydělává si drobnými krádežemi. Na tuto cestu ji dostal její kamarád Břitva, s nímž se vydává vstříc dobrodružství a doufá, že ji u toho nechytí policie. Když ji osloví fotograf Ben, tak Táně svitne naděje na lepší zítřky. Ale může vztah založený na neupřímnosti fungovat?
Grafitové děvče je kniha ze žánru young adult, takže já jsem už o něco starší než zamýšlená cílová skupina. Ale to nevadí. Když se budete schopni oprostit od úmyslně gramaticky špatně napsaných slov, což mě osobně dalo trochu zabrat, tak si knihu užijete. Autorka se i v této knize dotýká vážných témat jako alkoholismus, promiskuita, osamělost či touha uniknout realitě. Hlavní hrdinka Táňa je velice odvážná a silná. Ničeho se nezalekne a snaží se vypořádat se všemi překážkami, které jí život postaví do cesty. Ptáte se, proč je Táňa "grafitová"? Protože pod tlakem všech nepříjemných životních situací, kterým čelí, má potenciál stát se ještě tvrdší a silnější. Jako diamant. Proto byla kniha nafocena tematicky, s hromadou tužek. :) Ještě bych chtěla napsat pár slov o grafickém zpracování knihy. Když jsem obálku uviděla poprvé, tak mi z té duhové zářivosti až přecházel zrak a působilo to na mě trochu kýčovitě. Ale s odstupem času musím uznat, že se to k příběhu hodí. Vždyť září jak diamant. Za zmínku také stojí to, že je kniha prokládána komiksovými pasážemi, které pěkně dobarvují emoce zachycené v řádcích. Takže pokud máte rádi dívčí romány s rádoby hloubkou, jež uspokojí naivní dvanáctileté dívky, tak neváhejte a dejte se do čtení. Tímto bych chtěla poděkovat nakladatelství Slovart za poskytnutí recenzního výtisku.