Recenze: Dívka v pavoučí síti (Milénium #4)

Název: Dívka v pavoučí síti
Originální název: Det som inte dödar oss
Autor: David Lagercrantz
Rok vydání v ČR: 2015
Nakladatelství: Host
Počet stran: 471
Anotace: Michael Blomkvist a Lisbeth Salanderová opět spolu. Časopis Milénium má nové majitele a proslýchá se, že investigativní novinář Micheal Blomkvist je vyhořelý a uvažuje o změně zaměstnání. Pozdě v noci Blomkvist obdrží telefonát od Franse Baldera, předního odborníka na výzkum umělé inteligence, že pro něj má důležité informace a zmíní se i o výborné mladé hackerce. Michael Blomkvist doufá v exkluzivní reportáž, která by zachránila jeho samotného i celé Milénium, ovšem Lisbeth Salanderová má jako obvykle své vlastní plány...

Když jsem se před lety dostala k trilogii Milénium od Stiega Larssona, byla jsem z ní nadšená. Celou jsem ji přečetla jedním dechem. První dva díly jsem měla půjčené od tety. Když jsem však dočetla druhý díl, nevydržela jsem to a běžela jsem do knihkupectví si okamžitě koupit třetí díl. Tak velká byla moje potřeba dozvědět se, jak to vše dopadne. Jenže Larsson umřel ještě dříve, než stihl své mistrovské dílo dokončit. Teď už se nikdy nedozvíme, co s našimi oblíbenými postavami autor dále zamýšlel. Dlouho se spekulovalo o tom, že se kniha vydá nedodělaná nebo že ho za něj dokončí někdo z rodiny, ale to se bohužel nestalo.

Když jsem se doslechla, že vyjde čtvrtý díl Milénia, radovala jsem se. Ale pak jsem se dozvěděla, že nový autor, David Lagercrantz, vůbec nevychází z Larssonových poznámek a že si příběh celý vymyslel, tak se mé naděje zhroutily. Dle mého názoru totiž nikdo nemůže dosáhnout Larssonových kvalit a byla jsem tedy značně skeptická. Má skepse se ještě prohloubila, když jsem poprvé spatřila obálku Dívky v pavoučí síti. Žlutá jako zvýrazňovač?! Koho to napadlo, proboha?! Vždyť se to přeci k obálkám původní série vůbec, ale vůbec nehodí... A pak jsem se jednoho dne v knihkupectví dozvěděla, že se na "počest" vydání čtvrtého dílu chystá dotisk všech původních dílů, ale s novými obálkami. Mé znechucení už nemohlo být větší, opravdu chtějí na všem vytřískat peníze, i na smrti geniálního autora, kterým Larsson bezpochyby byl. Po čase mé rozhořčení ubylo trochu na intenzitě a musela jsem zkonstatovat, že ty nové obálky mají něco do sebe a všechny se k sobě hezky hodí. Ale kvůli nové obálce si já rozhodně nebudu kupovat celou sérii znovu, jen aby mi to spolu ladilo.

Kniha jako taková se čte rychle, příběh je velmi čtivý a celkem i zajímavý, ale zároveň předvídatelný, což Larsson nikdy nebyl. Co ale Lagercrantz udělal s hlavními postavami, nad tím mi zůstával rozum stát. Já jsem jim nevěřila jediné slovo, které jim vyšlo z úst. Opravdu ani jediné. Nejednou jsem si při čtení pomyslela něco ve stylu, že "to by Lisbeth nikdy neřekla... takhle by se Lisbeth nikdy nezachovala". Takže jistě chápete mé naprosté zklamání z tohoto pokračování. Pokud se Lagercrantz někdy odváží napsat další díl, což se určitě odváží, protože ve spojení s úspěšnou značkou původní trilogie Milénia se točí nemalé peníze, tak já si ho už určitě nepořídím, protože mi to za ty peníze prostě nestojí. Chudák Larsson se musí v hrobě obracet!

Zdroje: bux.cz (obálka), idnes.cz (nové obálky)