Recenze: Já, poutník

Název: Já, poutník
Originální název: I Am Pilgrim
Autor: Terry Hayes
Rok vydání v ČR: 2014
Nakladatelství: Knižní klub
Počet stran: 760
Anotace: Mladá žena zavražděná v hotelu na Manhattanu: nelze identifikovat ji ani pachatele. Otec veřejně popravený pod palčivým sluncem v Saúdské Arábii a syn, jenž přihlížel. Muž ze syrského výzkumného ústavu, kterému někdo zaživa vyoperoval oči. Ohořelé ostatky tří těl na horském úbočí Hindúkuše. Plán spáchat děsivý zločin proti lidstvu... Mám s tím vším něco společného. Proto se vydávám na cestu. Já, poutník.

Dá se spáchat dokonalý zločin? Ale ano, jistěže dá, pokud vám někdo poskytne návod jak na to. Scott, bývalý agent zpravodajských služeb a špion, jehož přezdívali Poutník, vydal knihu poté, co se stáhl do ústraní úplné anonymity. Knihu, která popisovala nejvýznamnější případy jeho kariéry. Mimo jiné i jeden, kde pachatel po sobě nezanechal ani jednu jedinou stopu, podle které by ho bylo možné nalézt. To se mu však stalo osudným, jelikož ji kdosi použil coby návod, jak po spáchání vraždy po sobě zahladit veškeré stopy. Newyorský kriminalista Ben Bradley tu příručku zase použil k tomu, aby vystopoval Poutníka a přiměl ho se zapojit do vyšetřování této dokonalé vraždy. Na první pohled pouhý kriminální případ však nabere nečekaných rozměrů a promění se v závod s časem. Vyšetřování zavede Scotta na stopu mladého muže, jenž ve jménu svého Boha chce vykonat pomstu na celém lidstvu.
Knížku Já, poutník jsem si kdysi přála k Vánocům a také jsem jí dostala. Zaujala mne totiž na první pohled, a to nejen obálkou, ale i skvělou anotací. Jelikož je velká, má bezmála 800 stran a listy jsou z nerecyklovaného papíru, tak kniha patří mezi ty dražší. Pustila jsem se do ní minulý rok v zimě po zkouškovém za odměnu a rozhodně jsem nelitovala. Příběh mě chytil od první strany a až do strany poslední mě nepustil. Vyprávění o vysoce inteligentním agentovi ve výslužbě, který dokáže vyřešit zdánlivě neřešitelné, je nadmíru čtivé a originální. Dočtete jednu kapitolu a budete hned chtít číst další a další a další...

Poutníkův pohled se střídá s kapitolami o mladém arabském muži, z něhož se v dospělosti stane terorista a kterého bude potřeba zastavit dříve, než bude pozdě. Když autor ve vyprávění poprvé přeskočil od Scotta k němu, byla jsem velmi zklamaná, nechápala jsem, co to má se vším ostatním společného. Ale po pár kapitolách mě začala zajímat i tato dějová linka a jak děj gradoval, postupně začaly dopadat všechny kousky skládanky na své místo. Dozvíme se všechny zásadní životní události, které přispěly k tomu, že se z malého chlapce stane terorista. Dokonce se přistihnete při tom, že s ním soucítíte.

Terry Hayes dovedně stupňuje napětí a vytváří poutavý a komplikovaný příběh, který uspokojí i náročné čtenáře. A pokud jste již přesyceni severskými kriminálkami, je pro vás Já poutník tou správnou volbou. :)

Zdroje: bux.cz (obálka)