sobota 18. listopadu 2017

Příběh služebnice

KNIHA
Název: Příběh služebnice
Autor: Margaret Atwood
Počet stran: 348

SERIÁL
Název: The Handmaid's Tale
Autor: Reed Morano, Mike Barker...
Počet minut: 8 h 45 min

Po více jak půl roce tu mám pro vás srovnání knihy a seriálu, tentokrát se jedná o Příběh služebnice. Četli jste už knihu nebo viděli seriál?


"Člověk nemůže za to, co cítí. Ale může za to, jak se chová."

O seriálu Příběh služebnice jsem toho slyšela hodně. Televizní stanice HBO tomu udělala zdařilou propagaci nedlouho poté seriál začal sbírat jedno ocenění za druhým. Ke zkouknutí mě však přiměla až moje mamka. Když jsem měla seriálovou krizi, respektive mě nebavil ani jeden z mých rozkoukaných seriálů, tak mi ho doporučila. Hned na úvod musím přiznat, že jsem seriál viděla dříve, než jsem četla knihu. Důvodem je i to, že jsem zjistila, že je to natočeno podle knihy až později. Příběh služebnice je dystopie odehrávající se v blízké budoucnosti na americkém kontinentě. Nová patriarchální společnost Gileád se řídí dle zvláštních principů. Plodné ženy jsou unášeny a v tréninkových táborech jim jsou hromadně vymývány mozky. Poté jsou služebnice umístěny v domácnostech "velitelů", tedy zámožných mužů vysokého postavení, aby jim přivedly na svět dítě, čehož jejich neplodné ženy nejsou schopny.

"Alespoň tělesné funkce zůstaly demokratické. Sere každej."

Tak to byl jen hrubý nástin, o čem příběh je. Po dokoukání seriálu jsem se pustila do knížky, jelikož splňuje jednu kategorii čtenářské výzvy 2017. První moje myšlenka při čtení byla, že kdybych neviděla předtím seriál, tak bych vůbec nevěděla, o co tam jde. Trochu mě mrzí, že jsem se ochudila o ten pocit tu knihu začít číst v naprosté nevědomosti. Na druhou stranu to vůbec nevadilo, jelikož mně to bavilo i tak a navíc jsem už měla obrázek v hlavě, který jsem si mohla představovat. Stejně jako v seriálu i kniha odkrývala vše postupně. Kousek po kousku je odkrýváno, jak to v Gileádu funguje, co vše tomu předcházelo. I když je pravda, že ani seriál, ani kniha toho moc o pozadí událostí neodhalují, což mě trochu mrzí. Také jsem se nemusela rozčilovat, že se seriál odchyluje od knihy, když jsem to četla až potom. I když ty odlišnosti jsou jen nepatrné a ničemu neškodí. Spíš bych řekla, že příběhu prospívají. Na příští jaro je naplánovaná druhá série a já se jí už nemohu dočkat. I když kniha je jen jedna, takže už nikdo nemůže předpokládat, co se tam bude dít. Určitě doporučuji knihu všem milovníkům dystopických příběhů a sci-fi. Seriál je též nutností a zaručeně se na něm stanete závislí, o tom nepochybujte.

SERIÁL:
KNIHA:
Domča četbou povinná
Zdroj: ČSFD.cz (foto z filmu)

5 komentářů:

  1. Tohle vypadá naprosto úžasně!! Seriál si jdu hned dát na watchlist a knížku si budu přát k Vánocům. ♥
    Skvělá recenze. :)
    Fandom Before Blood CZ

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To jsem ráda, že se mi podařilo tě pro něco nadchnout. ;)

      Vymazat
  2. WOW! Neznám ani jedno, ale vypadá to suprově!! Možná zkusím prvně seriál, ale fakt to vypadá moc zajímavě. Děkuju moc za typ! :)

    OdpovědětVymazat
  3. Také jsem se stala na seriálu závislou. Trochu později, když už byly na světě nějaké první díly z druhé série. Upoutal mě ten titulní obrázek - ani jsem nevěděla, že jde o nějakou dystopii, prostě jsem si říkala: hm, zajímavé, na jedné straně je ta herečka oblečená jako za starých časů a pak je tam normální. O co jde? Pustila jsem si první díl a pak další a další... No a pak mi došly díly, tak jsem si koupila knížku a teď jí momentálně čtu. Trochu mi vadí, jak jsou tam velitel i Serena o dost starší. Jinak jsem ale zvědavá. :) Vlastně pořád nevím, jak to celé skončí a to je dobře. :))) Už se těším na další čtvrtek, až bude zase další díl. Nevíš, kolik plánují ještě natočit kousků? Bude to smutné, až to skončí.

    Pa, Yanny :) (www.yan-ny.blog.cz)

    OdpovědětVymazat