středa 14. března 2018

Recenze: Archiv a Dveře do prázdnoty


Název: Archiv, Dveře do prázdnoty
Originální název: The Archived, The Unbound
Autor: Victoria Schwab
Rok vydání v ČR: 2014
Nakladatelství: CooBoo
Počet stran: 336, 328

Po dlouhé době píšu recenzi na knihu, kterou jsem četla v elektronické podobě. Většinou mě to odradí od napsání recenze, ale tentokrát to nebyl ten případ. Tak se hezky usaďte a já vám budu vyprávět...



"Dveře dovnitř a dveře ven. A dveře se neobejdou bez klíčů."

Když jsem se rozmýšlela, zda se i letos pustit do čtenářské výzvy na Databáziknih.cz, zpočátku jsem myslela, že do toho nepůjdu. Většina témat mi přišla oproti loňskému roku celkem těžká a nezajímavá. Ale pak jsem nad tím začala přemýšlet více a ségra mi navrhla knihu Archiv od její oblíbené autorky Victorii Schwab, a to pro téma "kniha, kde hraje roli knihovna (knihovník či knihovnice)". A tak jsme se tedy pustila do čtení. Hlavní hrdinka se jmenuje Mackanzie Bishopová a její děda ji už odmalička postupně připravuje na to, že jednoho dne převezme jeho místo v Archivu. Představte si místo, kde jsou všichni lidé po smrti uloženy na policích jako knihy. Až na to, že nejsou knihy, ale Historie, a vypadají téměř na vlas stejně jako za svého života. O pořádek na tomto místě se starají Knihovníci, jejich úkolem je zajistit, aby se žádná Historie neprobudila. Ale když na to dojde, tak úkolem Správců je vrátit je zpět tam, kam patří. A o to se stará naše Kenzie. Po smrti svého bratra se s rodiči přestěhuje do Coronada, bývalého hotelu a nájemního domu. Se stěhováním si musí zvyknout na nové místo k životu a nové sousedy. Ještěže je mezi obyvateli Coronada i tajemný Wes...

"Minulost čteme jenom z jednoho jediného důvodu. Abychom mohli lovit."

To byl takový hrubý nástin, o čem první díl je. Samozřejmě tam nechybí pořádná zápletka a akce, ale to vám nechci prozrazovat. Ve druhém díle s názvem Dveře do prázdnoty Mac nastoupí na Hydeskou střední školu (ani jsem si neuvědomila, že se první díl odehrával o prázdninách). Také se tu setkáváme s mnoha novými postavami, ale také i se starými známými. Akce a napětí plno, ale musím říct, že mě druhý díl lehce zklamal. Na to, jak jsem byla nadšená z prvního dílu. kde jsme se postupně seznamovali s šestnáctiletou Mac a tajným světem, kterého je součástí, tak se ze druhého dílu stalo tuctové young adult fantasy pro puberťáky. Dobře, tak řekněme "lehce nadprůměrné", zas bych knize nechtěla křivdit. Myslím si, že za tento můj dojem z 99% může to prostředí střední školy. Neklesejte ale na mysli - knižní sérii vřele doporučuji všem, kteří mají rádi fantasy a libují si v YA žánru. Autorka mě velmi mile překvapila svou představivostí a já jsem její vymyšlený svět Archivu, Historií, Knihovníků a Správců četla jedním dechem. Námět je to velice originální, s podobným jsem se zatím nesetkala. V prvním díle se mi navíc velmi líbily retrospektivní pasáže, kde Mac vzpomínala na dědu a na "výcvik", který ji před svou smrtí dal. Trochu mě mrzí, že to už nepokračuje třetím dílem, ale obávám se, že pak už by to jen byla nastavovaná kaše. Přeci jen je lepší skončit v tom nejlepším.

Archiv:
Dveře do prázdnoty:
Domča četbou povinná

2 komentáře: